CINEMA ITALIA på Den Norske Filmfestivalen i Haugesund 18.-26.august
Tilbake til neorealismen
Italiensk filmproduksjon har blitt rammet av den internasjonale finanskrisen. Likevel har italiensk film slått ut i full blomst, takket være en skare unge regissører som har lykkes med å fortelle gamle og nye historier med en gjenvunnet entusiasme.
Felles for filmene i årets Cinema Italia-program er at de alle søker tilbake til de såkalte gylne 1960-årene i italiensk film: Neorealismens gjennombrudd i etterkrigstiden er en betydningsfull inspirasjonskilde for italiensk samtidsfilm. Også neorealismens politiske engasjement er tilstedeværende. Gjennom øynene til en 8 år gammel jente ser vi massakren på Marzabotto (begått av nazistiske soldater i 1944) i filmen L’uomo che verrà/The Man Who Will Come.
Cosa voglio di più/What More Do I Want er i sin direkte ektehet en gripende film om begjær og lidenskap mellom en mann og en kvinne, som allerede er i stabile forhold med en annen partner. I filmen får vi et bilde av seder og skikker i dagens Italia når det gjelder utenomekteskapelige forhold, et tema som var meget brukt i italienske neorealistiske filmer fra 1960- og 70-årene.
Med sin nye film La prima cosa bella/The First Beautiful Thing beviser Paolo Virzì at han er arvetakeren til den store tradisjonen av ”commedia all’italiana”. Hans film bretter ut en dramatisk historie fra distrikts-Italia bygget på den beste neorealistiske tradisjonen, mens Le quattro volte/The Four Times er en vakker film om natur og livets sykluser i et lite samfunn i Sør-Italia.
Italias ambassade og Det italienske kulturinstitutt ønsker herved å rette en varm takk til Den norske filmfestivalen for dens sterke engasjement i å fremme god italiensk samtidsfilm i Norge.
Italiensk filmproduksjon har blitt rammet av den internasjonale finanskrisen. Likevel har italiensk film slått ut i full blomst, takket være en skare unge regissører som har lykkes med å fortelle gamle og nye historier med en gjenvunnet entusiasme.
Felles for filmene i årets Cinema Italia-program er at de alle søker tilbake til de såkalte gylne 1960-årene i italiensk film: Neorealismens gjennombrudd i etterkrigstiden er en betydningsfull inspirasjonskilde for italiensk samtidsfilm. Også neorealismens politiske engasjement er tilstedeværende. Gjennom øynene til en 8 år gammel jente ser vi massakren på Marzabotto (begått av nazistiske soldater i 1944) i filmen L’uomo che verrà/The Man Who Will Come.
Cosa voglio di più/What More Do I Want er i sin direkte ektehet en gripende film om begjær og lidenskap mellom en mann og en kvinne, som allerede er i stabile forhold med en annen partner. I filmen får vi et bilde av seder og skikker i dagens Italia når det gjelder utenomekteskapelige forhold, et tema som var meget brukt i italienske neorealistiske filmer fra 1960- og 70-årene.
Med sin nye film La prima cosa bella/The First Beautiful Thing beviser Paolo Virzì at han er arvetakeren til den store tradisjonen av ”commedia all’italiana”. Hans film bretter ut en dramatisk historie fra distrikts-Italia bygget på den beste neorealistiske tradisjonen, mens Le quattro volte/The Four Times er en vakker film om natur og livets sykluser i et lite samfunn i Sør-Italia.
Italias ambassade og Det italienske kulturinstitutt ønsker herved å rette en varm takk til Den norske filmfestivalen for dens sterke engasjement i å fremme god italiensk samtidsfilm i Norge.
0 Kommentarer:
Legg inn en kommentar
Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]
<< Startsiden